.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سوء‌استفاده رسانه‌ها از سخنان وزیر کشور!

 شمال نیوز:  "بازتاب بیانات ناصحیح مقامات مسئول در رسانه‌ها را نباید متوجه دیوار کوتاه و نقش و جایگاه حساس و آسیب‌پذیر رسانه‌ها کرد." یک کارشناس مسائل سیاسی بابیان این مطلب از شیوه وزیر کشور در مورد طرح مسائل و سپس عقب‌نشینی در آن خصوص انتقاد کرد.

 عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور این بار در مراسم افطاری با فرزندان خانواده‌های مستمند جامعه و رسانه‌ها را به بدفهمی اظهاراتش متهم کرد. این بار مسئله همان اظهاراتی است که او پیش‌ از این در خصوص واردات خودروها به‌وسیله افرادی از کمیته امداد مطرح کرده بود.

هنوز یادمان نرفته است که آقای وزیر با صحبت در خصوص پول‌های کثیف و پول‌های حاصل از قاچاق مواد مخدر که به سیاست وارد می‌شوند چه هیاهویی به پا کرد و درست همان وقت که همه امید داشتند تا او مسئله را پیگیری کرده، مو را از ماست بیرون کشد و شفافیت در انتخابات و منابع مالی آن را تضمین کند؛ به خاطر حرف‌هایش عذرخواهی کرد و گفت که یک جنجال رسانه‌ای بوده است.

رحمانی فضلی در جلسه‌ای‌ که به مجلس توضیح می‌داد از واردات پورشه باکارت مددجويان كميته امداد نیز صحبت کرد و حالا بعد از دو ماه با همان شیوه قبل از حرف خود عقب‌نشینی کرده است.

در مورد نخست – موضوع پول‌های کثیف – واکنش نمایندگان مجلس سبب شد وزیر کشور کوتاه آید و در مورد اخیر هم به نظر می‌رسد که واکنش تند و البته قاطع پرویز فتاح به‌خوبی نتیجه داده است. وقتی‌که رحمانی وزیر در مجلس از واردات پورشه باکارت مددجویان کمیته امداد گفت، فتاح تازه رییس شده بود و به‌سرعت واکنش نشان داد. او با اشاره به عقب‌نشینی وزیر در مورد پول‌های کثیف گفت «وزير كشور به دليل صحبت‌هاي خود در خصوص ورود پول‌هاي كثيف از نمايندگان عذرخواهي كردند، بنابراين اين‌گونه نشود كه به دليل همين صحبت‌ها در خصوص كميته امداد امام (ره) بخواهند كه در صحن مجلس دوباره معذرت‌خواهي كنند.»

اکنون به نظر می‌رسد که پیش‌بینی آمیخته به تهدید رییس کمیته امداد مؤثر واقع‌شده است و وزیر کشور سعی دارد قبل از آنکه کار به عذرخواهی در مجلس برسد، قائله را فیصله دهد. البته وزارت کشور بلافاصله بعدازآنکه کمیته امداد مسئله واردات پورشه را تکذیب کرده و گفته بود که «كميته امداد به‌هیچ‌عنوان در هيچ موردي حتي يك موضوع اقدام به واردات خودرو از هيچ نوع و هيچ گمركي نكرده است.» هم توضيح داده بود كه منظور رحماني فضلي از آن سخنان سوءاستفاده از مددجويان كميته امداد براي واردات خودرو بوده است.

به‌هرحال این مسئله و دلخوری فتاح با این توضیح رفع نشد و او در نامه‌ای خطاب به وزیر کشور از وی خواست که به خاطر بیان آن اظهارات در صحن علنی توضیح دهد. حالا بعد از دو ماه روشن‌شده است که تلاش وزیر کشور برای جبران آن دلخوری ادامه دارد. به همین خاطر به شیوه سابق حرفش را پس گرفته و در مراسم افطاری با فرزندان خانواده‌های مستمند بازهم به واردات 27 هزار خودروی لوکس اشاره‌کرده و گفته است که «ما هيچ‌وقت نگفتيم كه اين پورشه‌ها از طريق كميته امداد واردشده است چنانچه هم‌صحبت‌های من در مجلس و هم بيانيه‌اي كه بعدازآن به خاطر فهم غلطي كه در جامعه به وجود آمد اعلام شد بيانگر اين امر است.»

وزیر کشور همچنین بابیان اینکه «برخي افراد از كارت‌هاي مددجوياني كه در مناطق مرزي يا جزاير بودند سوءاستفاده كرده و از اين طريق اين اقدامات را انجام داده‌اند لذا ساحت كميته امداد از اين مسائل پاك است كه ما بگوييم وارد مباحث تجاري غيرقانوني شده باشد.» تأکید کرده است که مسئله از همان ابتدا در رسانه‌ها بد مطرح‌شده و فهم غلطي از آن به وجود آمد است.

به گفته وی همان اطلاعیه که دو ماه قبل منتشر شد نیز به خاطر شفاف کردن موضوع و رفع این بدفهمی‌ها بوده است.

وزير كشور در این خصوص نیز مطابق همان تاکتیک قبلی عمل کرده است. بعد از حضور در مجلس و عذرخواهی به خاطر اظهارات مربوط به پول‌های کثیف نیز با دستوراتی سعی کرد نشان دهد تا اگرچه عذرخواهی کرده اما از پیگیری موضوع کوتاه نیامده است. حالا در مورد واردات پورشه هم اگرچه توپ را به زمین رسانه‌ها انداخته و می‌گوید که منظورش کمیته امداد نبوده است اما از سوی دیگر تأکید دارد که «پيشگيري از اين مسائل به‌طورجدی پيگيري مي‌شود و قطعاً اين اتفاقات نمي‌افتد و اصلاً اين نوع واردات از طريق آن مجاري تعطیل‌شده است.»

گفتنی است فتاح که هنوز گزارشی در مورد این تخلف ارائه نکرده است.

حال این سوال مطرح می شود که رحمانی وزیر در دو سال باقی‌مانده از عمر دولت چند بار دیگر به همین شیوه عمل خواهد کرد و می‌توان پرسید که عملکرد با این روش از سوی وزیر کشور چه پیامدهایی درصحنه سیاست کشور دارد؟

حسن رسولی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو در این خصوص گفت: مبارزه با فساد و باندهای تبهکاری یکی از مهم‌ترین مطالبات امروز مردم ایران است و افکار عمومی حق‌دارند که پس از طرح پی‌درپی اختلاس‌ها و سوءاستفاده‌های کلان، نشانه‌هایی از توجه مسئولان عالی‌رتبه کشور به این‌گونه موضوعات دریافت کنند و بعد از پی‌جویی شاهد برخورد محکم و قانونی متولیان امر با این‌گونه فعالیت‌های مجرمانه باشند.

وی با اشاره به اینکه بازتاب بیانات ناصحیح مقامات مسئول در رسانه‌ها را نباید متوجه دیوار کوتاه و نقش و جایگاه حساس و آسیب‌پذیر رسانه‌ها کرد، گفت: این اقدامی است که متأسفانه از سوی برخی از مسئولان کشور ازجمله وزیر محترم کشور متناوباً دیده می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره بنیاد باران ادامه داد: اساساً کار در حوزه سیاست داخلی ظرافت‌ها و پیچیدگی‌های گوناگونی دارد لذا نحوه ورود مقاماتی در حد و اندازه وزیر کشور به موضوعات و سوژه‌های مورد سؤال افکار عمومی و پیام‌رسانی از طریق رسانه‌ها از سوی آنان نیازمند دانش، تجربه مدیریتی و برخورداری از مهارت ارتباط و تعامل با رسانه‌ها است.

استاندار پیشین خراسان همچنین گفت: در این راستا در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و مجاب‌کننده و نیز اعتمادبه‌نفس بالا در مواجهه با این قبیل مفاسد از شرایط لازم و اولیه مداخله مسئولانه در این موضوعات به شمار می‌رود.

وی افزود: موضوعاتی مانند واردکردن خودروهای لوکس با سوءاستفاده از پوشش مددجویان یا مسئله ورود پول‌های کثیف به عرصه انتخابات که در یک سال اخیر متناوباً از سوی وزیر کشور موردتوجه و پردازش قرارگرفته است به‌طریق‌اولی بایستی با وسواس هر چه بیشتر و البته اراده جدی در پیگیری و شجاعت در تصمیم‌گیری و مدیریت همراه باشد.

به گفته وی در غیر این صورت، اشاره غیر عمیق به این‌گونه زخم‌های چرکین در جامعه دردی را دوا نمی‌کند.

رسولی با تأکید بر اینکه عاملان این اقدامات مجرمانه حتماً داری نفوذ و قدرت مافیایی هستند و برای کسب سود و مال نامشروع از همه بسترهای پنهان و پیدا سوءاستفاده می‌کنند و انجام این اقدامات از افراد عالی کوچه و بازار ساخته نیست، گفت: به نظر بنده ورود آقای وزیر کشور به دو مقوله پیش‌گفته تناسبی با مسائل آشکار و پنهان و دقیق این سوژه‌ها ندارد. چنانچه ایشان و همکارانشان در مراجع رسمی و قانونی – ستاد مبارزه با مواد مخدر، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، شورای امنیت کشور، شورای اجتماعی کشور – که اختیار و مسئولیت دارند بخواهند عملکرد مناسبی داشته باشند باید قبل از ورود غیرعملی و اکتفا کردن به مصاحبه‌های چندپاره و اصلاح‌پذیر طی دوره مسئولیت خویش، نتیجه و دستاورد مبارزه و مقابله واقعی با این قبیل تبهکاری‌ها را به مردم گزارش دهند.

وی افزود: روشن است که در این صورت نیازی به فرافکنی و نسبت دادن خطاب به ارباب جراید و رسانه‌ها نیست.

به گفته وی نقش بیان اقدامات مؤثر کارساز از قابلیت اعتنا و باورپذیری بیشتری نزد افکار عمومی برخوردار است لذا انتظار می‌رود که در آینده شاهد ارائه گزارش‌های این‌چنینی از سوی وزیر محترم کشور باشیم.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.401 seconds.